dla ciebie i dla Warszawy zrobię wszystko czyli podróże do bibliotek – BN


twar12.jpg

Dzięki komuś, kto trochę lubi mnie i bardzo kocha Warszawę, dotarłam do niej dość wcześnie rano i właściwie chyba tylko dlatego mogłam zwiedzić Bibliotekę Narodową od wejścia dla pracowników. Piorunujący widok samych list obecności, które na szatniarskim kontuarze czekały spokojnie na autografy bibliotekarzy. A sam szatniarz czy portier to niesamowicie miły gość, który otoczyl mnie swoją troskliwa opieką, więc – jak tu nie kochać bibliotek? I portierów? :)
Codziennie – począwszy od 1928 roku – ponad 900 osób pracuje nad zbiorami BN i ciągle jeszcze jest co robić! Najważniejsze jest oczywiście katalogowanie. Wielki szok to hasło “Henryk Sienkiewicz” – jego “karteczki” ledwie mieszczą się w dziewięciu szufladkach!
Moja biblioteka jest jednoosobowa, a mój Henryk Sienkiewicz to tylko kilka “karteczek”, więc nawet zaczęłam już wpadać w prowincjonalne kompleksy. Ulokowałam się w narodowo-bibliotecznym barku i to byl dobry punkt obserwacyjny – pracownicy BN to zwyczajni ludzie, bez objawów “warszawomanii”, która daje w kość często na Krupówkach – to naprawdę bardzo mili i uprzejmi ludzie.
Biblioteka Narodowa została ustanowiona w 1928 roku, ale tak naprawdę powstała w roku 1747 dzięki dwóm braciom – Stanisławowi i Józefowi Załuskim, którzy swoje księgozbiory postanowili udostępnić publiczności. Dzisiaj zbiory BN to jakies 8 000 000 jednostek, a dla mnie szczególnie ważne są zbiory Tarnowskich, na które nie mam czasu, ale może kiedyś? Trzeba będzie jeszcze tu wrocić.

This entry was posted in 1. Bookmark the permalink.

One Response to dla ciebie i dla Warszawy zrobię wszystko czyli podróże do bibliotek – BN

Leave a Reply

